オバマ貿易促進権限(TPA)?安倍TPP交渉早期妥結に意欲

tpa
TPP交渉で貿易促進権限(TPA)があると…/今後は…
http://www.asahi.com/articles/photo/AS20131217000436.html
米、TPP決着へ前進 大統領が主導権 貿易権限法案合意
朝日新聞デジタル 2013年12月17日05時00分
http://www.asahi.com/articles/TKY201312160651.html
米議会の与野党幹部が、貿易交渉の大半を、大統領に任せる「貿易促進権限(TPA)」を認める方向で一致した。オバマ政権が力を入れている環太平洋経済連携協定(TPP)の妥結を見据え、米議会も協力する形だ。政権が目指すTPPの早期決着に向け、条件が整いつつある。
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abe_speech_20131219
平成25年12月19日日本アカデメイア 安倍内閣総理大臣スピーチ
http://www.kantei.go.jp/jp/96_abe/statement/2013/1219speech.html

首相「最後はトップの決断」 TPP交渉の早期妥結に意欲 
日本経済新聞 2013/12/19 19:11
http://www.nikkei.com/article/DGXNASFL190V5_Z11C13A2000000/
安倍晋三首相は19日夕、都内で講演し、環太平洋経済連携協定(TPP)に関し「先頭に立って早期の交渉妥結に取り組んでいく」と強調した。「TPP交渉を動かすのも最後はトップの決断、判断だ」とも語った。首相は日本と米国が自動車や農業の分野の関税を巡って厳しい交渉を続けていることに触れ「安易な妥協は決してしない」と強調した。併せて、経済大国である日本と米国が交渉を主導していくことが重要との認識を示した。〔日経QUICKニュース(NQN)〕

首相動静(12月19日) 時事ドットコム2013/12/20-00:07
http://www.jiji.com/jc/zc?k=201312/2013121900136
午後5時53分、東京・芝公園のホテル「ザ・プリンスパークタワー東京」着。
午後6時から同39分まで、同ホテル内のコンベンションホールで財界人らでつくる政策提言組織「日本アカデメイア」の交流会に出席し、講演。
午後6時42分から同7時11分まで、同ホテル内で「安倍総理を囲む懇親会」に出席し、あいさつ。同15分、同ホテル発。同29分、東京・赤坂のふぐ料理店「博多い津み」着。渡辺恒雄読売新聞グループ本社会長と会食。
午後9時37分、同所発。
午後9時58分、東京・富ケ谷の私邸着。
 20日午前0時現在、私邸。来客なし。
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TPP5分野、22年度4割輸入なし 圧力増加も…農水相「関税撤廃応じられぬ」
MSN産経ニュース 2013.12.18 23:02
http://sankei.jp.msn.com/economy/news/131218/fnc13121823030025-n1.htm
農林水産省は18日、環太平洋戦略的経済連携協定(TPP)交渉で関税維持を目指す農産品の重要5分野を細かく分類した計586品目のうち、平成22年度は約40%に当たる234品目で輸入の実績がなかったことを明らかにした。米国やニュージーランドなどから日本市場の閉鎖性に批判が上がり、関税撤廃への圧力が強まりそうだ。農水省が同日、参院農林水産委員会で説明した。輸入実績がない234品目のなかには国内需要が少なく関税撤廃の影響が小さい品目もあり、TPP交渉の大詰めで日本政府が撤廃を検討する可能性もある。一方で、高関税が国内生産を守っている側面もあるため、関税撤廃で安価な輸入品が流入すれば、生産者には大きな打撃になる恐れもある。林芳正農水相は同日、「現時点で輸入実績がないというだけで関税撤廃に応じられるわけではない」と述べた。 品目別で輸入がゼロだったのは、コメが全58品目のうち22品目▽乳製品が同188品目のうち106品目▽小麦・大麦が同109品目のうち58品目。また牛・豚肉は100品目のうち25品目、甘味資源作物は131品目のうち23品目がゼロだった。政府・自民党は交渉参加の際、コメなど重要5分野を「聖域」と位置付け、関税死守を掲げてきた。だが、「高水準の自由化」を掲げるTPP交渉の参加国は、全貿易品目に占める関税撤廃を約束する品目数の割合(自由化率)を95%以上にする方向で検討している。
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Congress Will Give the President the Power to Write His Own Laws with Fast Track
http://economyincrisis.org/content/congress-will-give-the-president-the-power-to-write-his-own-laws-with-fast-track
Obama to Start 2014 with Fast Track to Kill Jobs, Sovereignty and Growth
http://www.tradereform.org/2013/12/obama-start-2014-killing-jobs-growth/
Will We Fast-Track Past The Lessons Of The NAFTA Trade Debacle?
http://ourfuture.org/20131218/obama-administration-to-push-fast-track
Why are we letting China buy American companies?
http://www.tradereform.org/2013/12/letting-china-buy-american-companies/
Fast Track Trade Authority Must Be Stopped!
http://stratford.patch.com/groups/economy-in-crisis/p/fast-track-trade-authority-must-be-stopped_edf6b652

The automotive dispute settlement procedure includes a provision allowing the United States to suspend our tariff concessions (i.e ., “snap-back” to pre-FTA levels) on Korean passenger cars if Korea is found to be in non-conformity with, or causing nullification or impairment of, its FTA obligations, in a way that materially affects the sale, purchase, transportation, distribution, or use of U.S. vehicles in Korea. Based on recent import data, the “snap-back” provision could result in the re-imposition of more than $200 million in annual U.S. tariffs on Korean passenger car imports.
KORUS FTA: Opportunities for Automotive Exports
http://www.ustr.gov/archive/assets/Document_Library/Fact_Sheets/2008/asset_upload_file500_15206.pdf

Elimination of U.S. tariffs and “snapback” clause. The major commitment on the U.S. side with respect to automotive trade issues is the elimination of all tariffs on South Korean-produced motor vehicles. The United States would immediately eliminate its 2.5% duty on gasoline-fueled passenger vehicles with engine displacement up to 3000 cc. It would also phase out the same rate of duty on South Korean imports with larger engine capacity or that are dieselpowered over three years. The 25% duty on pickup trucks, a residual rate dating from an earlier trade dispute with Europe, would be phased out on South Korean products over ten years. However, the FTA, in Annex 22-A, also establishes a special bilateral dispute settlement panel, designed to resolve automotive issues within six months. “If panel finds a violation of an auto-related commitment or the nullification/impairment of expected benefits, the complaining Party may suspend its tariff concessions on passenger cars and assess duties at the prevailing MFN rate (i.e., ‘snap-back’ any tariff reductions provided by the FTA).” The USITC notes in its report that, “The dispute settlement provisions restrict the [U.S.] snapback penalty on light trucks … to the rate for passenger cars, 2.5%,” while South Korea could snap back to 8%.
Free Trade Agreement (KORUS FTA): Provisions and Implications
http://fpc.state.gov/documents/organization/100208.pdf
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